אתם עומדים במטבח ושוטפים כלים כשלידכם הטלפון הנייד, או אפילו רק בודקים משהו בפייסבוק בזמן שאתם בשירותים. שניה אחת של חוסר תשומת לב והמכשיר בהילוך איטי מחליק לכם מהיד, עושה סלטה לפנים או לאחור – ונוחת בתוך המים.

מזל טוב, הטלפון שלכם חטף קורוזיה – תהליך כימי שנגרם מחשיפת המוצרים האלקטרוניים במכשיר ללחות ולחמצן. אפשר לדמות קורוזיה לחלודה – לכל מוצר חשמלי שנוגע במים, גם אם הוא לא מחובר לחשמל או פועל באותו הרגע, יכולה להגרם קורוזיה. במידה והמכשיר לא פעיל באותו הרגע, הסיכוי שלו "להינצל" ולעבוד לאחר מכן גבוה משמעותית, אך ברגע שקיים מעגל חשמלי פעיל בזמן המגע עם המים או אחריו, עלולים להווצר קצרים חשמליים שיכולים להרוס כל מכשיר חשמלי.

בחזרה לרגעי האימה: זעקת פחד משתחררת מגרונכם ואתם ישר מנסים לבדוק האם הטלפון נהרס או לא – מכבים ומדליקים, מחברים אותו למטען, מייבשים אותו עם מייבש שיער ואפילו טובלים אותו בתוך קערת אורז או מלח. עשיתם את אחד מהם? כנראה שקיצרתם באופן משמעותי את חיי הסמארטפון שלכם.

אז מה בכל זאת כדאי לעשות? לא להקשיב לאגדות אורבניות, וכן לקרוא את הטיפים שהכנו לכם:

  1. לכבות או להוציא סוללה

דבר ראשון שאתם חייבים לעשות במידה והמכשיר נרטב, זה לכבות אותו. ברגע שהמכשיר לא פעיל, לא יווצרו קצרים חשמליים, מה שיקל בטיפול במכשיר. אם המכשיר שלכם נרטב ויש אפשרות להוציא ממנו סוללה (למשל מכשירי LG או מכשירי סמסונג ישנים) – עשו זאת מיד.

  1. לא להטעין את המכשיר

האינסטינקט שלנו אומר שאם המכשיר כבה או לא עובד – ננסה להטעין ולקוות שהוא ידלק. זו טעות קריטית כי ברגע שנחבר אליו זרם חשמלי, אנחנו נגרום לקורוזיה להתפשט ולבצע קצרים נוספים. לכן, חשוב מאד להשאיר את הטלפון כבוי ולא להטעין אותו.

  1. מיתוס האורז – האם הוא אמיתי?

העולם מתחלק לשני סוגים של אנשים: אלה שמטביעים את המכשיר שלהם באורז ואלה שמטביעים אותו במלח. אז כן, המיתוס נכון חלקית – אורז ומלח סופחים מים, מה שיכול לתת פתרון ראשוני למניעת התפשטות המים במכשיר, אך לא לניקיון המכשיר מהקורוזיה שכבר התפשטה. בנוסף, מלח וגם אורז עלולים להכנס לחלקים הפתוחים במכשיר ולהתקע שם, מה שיכול לגרום לנזק נוסף בהמשך.

  1. מייבש שיער תשאירו לשיער

הרבה אנשים מחליטים להשתמש במייבש שיער שייבש את המים במכשיר, אך החום הכבד שהמייבש מוציא עלול לשרוף בעצמו רכיבים פנימיים ולגרום לנזק, בנוסף לקורוזיה המתפשטת.

  1. אל תזלזלו גם בטיפה הקטנה

קורוזיה יכולה להתרחש גם מחשיפה של טיפת מים קטנה, ואפילו למכשירים שעמידים במים אין אחריות במקרה של קורוזיה. מספיק שדברתם בטלפון בחוץ בזמן שמטפטף, וטיפה קטנה זלגה לתוך חור השמע או חדרה לזוית החיבור במכשיר ונכנסה לתוכו – המכשיר עלול להשרף – בטח כשמדובר במכשיר שנפל, גם אם לשבריר שניה, לתוך קערת מים.

  1. אז מה כן? לתקן!

מכשיר שנחשף למים וחטף קורוזיה צריך לכבוד מיד ולקחת לתיקון במעבדה. קורוזיה מתפשטת עם הזמן במכשיר, וככל שעובר יותר זמן, כך הסיכוי להציל אותו הופך לקשה יותר עד בלתי אפשרי. על מנת לנקות מכשיר מקורוזיה, יש צורך בפתיחה שלו ושטיפה שלו בחומרים מיוחדים.

 

תיקון קורוזיה נקודתי יעזור למכשיר לחזור לפעול, אך במידה והמכשיר ימשיך לפעול לאחר החשיפה למים, יחובר לחשמל או לא יתוקן בהתאם – חומרה נוספת עלולה להתקלקל במכשיר עקב התפשטות הקורוזיה: כפתור ווליום, מצלמה או מוצרים אחרים – וזה כבר ידרוש תיקון נוסף ועלויות נלוות. לכן מומלץ כאמור לבצע את הפעולות שכתבנו, ולהגיע בהקדם למעבדה לתיקון.